محمد صدیق تعریف خواننده موسیقی ایرانی سال ۱۳۳۴ در سنندج به دنیا آمد و در سنندج با موسیقی ایرانی آشنا شد. اما آغاز فعالیت حرفه ای او مصادف با زمان ورود به دانشگاه و  اقامت در تهران بود.

سال ۱۳۵۴ هم زمان با ورود به دانشگاه هنرهای زیبای دانشگاه تهران موسیقی تحصیل در رشته هنرهای نمایشی را آغاز کرد و سال ۱۳۵۹ از دانشگاه فارغ التحصیل شد. هم زمان از محضر استاد محمود کریمی بهره می گرفت و به تحصیل موسیقی می پرداخت. او از سال ۱۳۵۴ ت ۱۳۵۶ نرد این استاد به آموختن ردیف های آوازی پرداخت.

از سال ۱۳۵۵ تا سال ۱۳۵۷ نیز نزد رضوی سروستانی به آشنایی با مکتب های آوازی استاد طاهر زاده به روایت استاد برومند مشغول بود. سال های ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۴ نیز با شیوه و سبک آوازی استاد عبداله دوامی به یاری و همت نصراله ناصح‌پور پرداخت.

اولین کنسرت رسمی صدیق تعریف و ارائه اولین کاست موسیقی به نام «مکتب اصفهان» به یاد استاد حسین طاهرزاده در دستگاه سه ‌گاه، با همکاری گروه شیدا و عارف به سرپرستی محمدرضا لطفی در سال ۱۳۶۲ انجام شد.

اجرای چند تصنیف کوتاه بر روی رباعیات ابو علی سینا به آهنگسازی فرهاد فخرالدینی، در سریال ابن سینا که در سال ۶۴ از صدا و سیما پخش می شد چهره او را به عنوان یک خواننده بیشتر به مردم شناساند.
پائیز ۱۳۶۷ کنسرت شورانگیز (بیات ترک) را با همکاری گروه شیدا و عارف به سرپرستی و آهنگسازی حسین علیزاده در تهران تالار وحدت اجرا کرد. در این سال تعریف همچنین دومین اثر خود، آلبوم گلگشت با همکاری گروه شیدا به سرپرستی پشنگ کامکار را نیز اجرا و روانه بازار کرد. او در این سال قطعاتی از آثار حسین دهلوی را نیز در آلبومی به نام آثاری از حسین دهلوی، اجرا و ارائه کرد.

تابستان سال بعد کنسرت همیاری به مناسبت فاجعه زلزله گیلان و مازندران سال ۱۳۶۸ به همراه گروه همنوازان سه تار و به آهنگسازی و سرپرستی حسین علیزاده، را در تهران تالار وحدت اجرا کرد.
بهار سال ۱۳۶۹ نیز آلبوم شیدایی را که حاصل همکاری مشترک تعریف با جلال ذوالفنون و اجرای گروه سه تار نوازان بود، تدوین و ارائه کرد.

پس از این دوره او باز هم به فراگیری و تحقیق در زمینه آواز پرداخت و از سال ۱۳۶۸ تا ۱۳۷۲ قطعات و تصانیف استادان قدیمی را در محضر زنده یاد علی اصغر بهاری و آشنائی با مکاتب و شیوه های آوازی قدیم ایران در محضر مجید کیانی از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۲ ادامه داد.

همزمان با این کارها به ارائه آثار موسیقایی نیز می پرداخت که از آن جمله می توان به انتشار آلبوم فراق با همکاری گروه شیدا و سرپرستیپشنگ کامکار در زمستان ۱۳۷۱ و همچنین تدوین و ارائه شور دشت با همکاری گروه همنوازان در زمستان ۱۳۷۲ اشاره کرد. او از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۵ نیز از محضر استاد رجب امیری فلاح بهره گرفت.
او همچنین آثاری نیز در خارج از ایران به اجرا درآورده است که اجرای کنسرت سه گاه و ماهور در پاریس در پائیز سال ۱۳۷۳ و مجموعه کنسرت های بیات اصفهان به همراهی گروه شیدا و به آهنگسازی و سرپرستی محمدرضا لطفی در کشور های ایتالیا، فرانسه، سوئیس، آلمان، انگلستان و فرانسه در سال های ۱۳۷۴ و ۱۳۷۵ از آن جمله اند.
اجرای آواز و تصنیف عبدالقادر مراغه ای موسیقیدان بزرگ قرن نهم ایران در مقدمه سریال تلویزیونی امام علی (ع)، حاصل تحقیق و تدوین استاد فرهاد فخرالدینی نیز از آثار ماندگار و مهم دیگر این هنرمند به شمار می آید.
از آثار دیگر این هنرمند می توان به آلبوم های آبگینه (اجرای گروه همنوازان، بهار ۱۳۷۶)، یاد طاهر زاده ، شیدائی، شور دشت، ماه همیشه تابان(سال ۱۳۷۸)، ماه بانو (به مناسبت چهلمین سالگرد در گذشت قمرالملوک وزیری، سال ۱۳۷۸)، کردانه (اجرای گروه کامکارها در سال ۱۳۸۲)، ماه عروس (آهنگسازی حمید متبسم و اجرای گروه دستان، سال ۱۳۸۳) اشاره کرد.

او علاوه بر اجرای کنسرت و ارائه آلبوم های موسیقی، از سال ۱۳۶۴ تا کنون به تعلیم وتدریس موسیقی و آواز ایرانی مشغول است. 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *