موسیقی ما – بالارفتن بیلبوردهای تبلیغاتی برای چند کنسرت مهم تابستانی بار دیگر خبرساز شده است.

به گزارش «موسیقی ما»، در سالهای گذشته محدودیت‌های موجود برای تبلیغات سطح شهر برای موسیقی (اعم از آلبوم و کنسرت و..) باعث شده بود دست اندرکاران این حوزه با مشکل نبود فضاهای تبلیغاتی رو به رو باشند و همین موضوع باعث شد بسیاری از قدیمی های این حوزه در شرایط موجود نتوانند دوام بیاورند و ضررهای مالی فراوان باعث شد آنها قید حضور و ادامه فعالیت در حوزه نشر و برنامه گذاری را بزنند.

«موسیقی ما» در گزارشی که دو سال قبل منتشر کرد، نسبت به این روند  واکنش نشان داد و انتشار این گزارش باعث واکنش های فراوانی شد. البته به مرور شرایط به گونه ای رقم خورد که در اکثر شهرستان ها حضور و نصب بیلبوردهای تبلیغاتی بدون هیچ محدودیتی صورت گرفت و در این بین خلا این قبیل فضاهای تبلیغاتی در شهر تهران همچنان به چشم می آمد.

اما در هفته های اخیر شاهد بالا رفتن پر تعداد بیلبوردهای تبلیغاتی برای موسیقی و کنسرت های چهره هایی چون استاد شهرام ناظری و حافظ ناظری و همچنین کنسرت «مهدی مقدم» در تهران هستیم که باعث شده بار دیگر این سوال مطرح شود که آیا بیلبوردهای موسیقی مجاز شده‌اند؟

* ممنوع الکاری؟

شایعه ممنوع الفعالیت شدن خواننده های پاپ در صورت استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر تهران، دیگر اتفاقی ست که هرگزاز سوی نهادهای ذی صلاح به درستی تائید یا تکذیب نشده است. اما نمونه های زیادی از جمله «روزبه نعمت الهی» و «علی لهراسبی» بوده اند که دلیل اصلی ممنوع الفعالیت شدن مقطعی شان درسالهای گذشته استفاده از بیلبوردهای شهری عنوان شده است.

* مسئولین چه گفته اند؟

پیش از این «یاسر گریوانی»، روابط عمومی سازمان زیباسازی شهرداری تهران درباره شرایط و ضوابط کلی اعطای بیلبورد برای تبلیغ کالاهای فرهنگی، به «موسیقی ما» گفته بود: «ما در سازمان زیباسازی شهری یک شورا، یک کمیته تخصصی و یک معاونت مربوطه داریم که نتیجه و ماحصل نقطه نظرات آن‌ها، به عنوان قوانین این عرصه مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما نکته اصلی اینجاست که هیچ فرد حقیقی و حقوقی‌ای، از خود شهرداری تهران اجازه یا نامه‌ای برای استفاده از تبلیغات در بیلبوردهای شهری نمی‌گیرد. ما این بیلبوردها و ضوابط کلی استفاده از آن‌ها را به برخی شرکت‌ها به صورت قراردادی واگذار کرده‌ایم و ارباب رجوع برای استفاده از آن‌ها، به این شرکت‌ها مراجعه می‌کنند. ضوابط و تعهدات این شرکت‌ها در قبال استفاده از این بیلبوردها و فضاهای شهری به دو صورت است. برخی قوانین به صورت ثابت اعمال می‌شوند و برخی نیز بر اساس شرایط موجود، متغیرند».

این در حالی بود که پیمانکار اصلی بیلبوردهای تبلیغاتی سظح شهر تهران در این باره به «موسیقی ما» گفته بود: «طرح‌هایی که برای حضور در فضاهای تبلیغاتی سطح شهر به ما می‌رسد، از سوی نمایند‌ه های ما به وزارت ارشاد فرستاده می‌شوند تا مجوز نهایی آن‌ها از سوی این وزارت خانه صادر شود وما به هیچ عنوان قانون گذار این رویه نیستیم.»

«مروی» (مدیر بازرگانی موسسه تبلیغاتی «سیما آرا») درباره برخی تناقض‌ها درباره تبلیغات محصولات موسیقی در فضای شهری و ممنوعیت استفاده از این فضاها برای عمده درخواست‌کنندگان، و از سوی دیگر استفاده از آن از سوی عده‌ای انگشت‌شمار نیز گفته بود: «این موضوع در حوزه وظایف ما نیست. شما باید از طریق سازمان تبلیغات وزارت ارشاد واقع در خیابان فاطمی در این باره پرس‌و‌جو کنید. اما در کل اگر قرار باشد که تجربیات خود را در این زمینه به شما بگویم، قطعا این انتخاب‌ها سلیقه‌ای است. حالا اینکه شما می‌فرمائید که یک عده اجازه تبلیغات موسیقی در فضاهای شهری را دارند و عده‌ای ندارند، این تصمیمات پیرو دستورالعمل‌ها و مصوبات و شرایط و قوانین خاص خودش است».

* سکوت دفتر موسیقی

سرپرست دفتر موسیقی وزارت ارشاد این روزها مقابل سوالات اهالی رسانه سیاست سکوت را در پیش گرفته است و در این باره هم پاسخی نداد.

* تکانی در بازار

صنعت موسیقی در تمام دنیا به عنوان پولساز ترین صنعت هنری توانسته بازار بزرگی را به خود اختصاص دهد؛ بازاری که با توجه به شبکه های تاثیرگذار تلویزیونی و گسترش سرسام آور شبکه های اجتماعی، دیگر کمبود و نقصی در بحث های تبلیغاتی ندارد و توجه ویژه به این صنعت پولساز، باعث شده آرام آرام گوی رقابت را از دیگر حوزه های برباید. اما در ایران با توجه به محدودیت های موجود درباره موسیقی در صدا و سیما و کمترین توجه ممکن به آن، نبود فضاهای تبلیغاتی در سطح شهر و یک کلام «نبود امکان تبلیغات برای فرآورده های موسیقی»، این صنعت رفته رفته در حال پسرفت و حرکت به عقب است و افت فاحش فروش بلیت کنسرت ها و تنزل تعداد فروش آلبوم های موسیقی لحظه به لحظه فشارها را به این صنعت بیشتر می کند. در صورت تائید مجاز شدن استفاده از بیلبوردهای تبلیغاتی در سطح شهر برای موسیقی و محصولات آن قطعا می توان منتظر تکانی در بازار موسیقی کشور باشیم و این مساله می تواند یکی از مهم ترین اتفاقات این سالهای لقب بگیرد.

منبع:
اختصاصی سایت «موسیقی ما»

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *