موسیقی ایرانیان – حمیده موسوی: آلبوم «ایران جوان» اثر تازهء «پیمان سلطانی» با آواز «شهرام ناظری» از سوی مؤسسهء فرهنگی- هنری «جامه دَران» منتشر شد.

به گزارش خبرنگار «موسیقی ایرانیان»، این اثر به عنوان اولین آلبوم از مجموعه نَشیدها و تصنیف های ملی- میهنی از صبح امروز، ۲۸ شهریور ماه ۱۳۹۴، روانهء بازار موسیقی شد.

آلبوم «ایران جوان» به آهنگسازی و تنظیم «پیمان سلطانی» و خوانندگی «شهرام ناظری» مشتمل بر دو لوح فشردهء صوتی و تصویری ست که لوح اول آن را ۱۲ قطعه تشکیل می دهد و فی الواقع این دوازده قطعه بر اساس چهار قطعهء بنیادین و در وجوه و قالب های مختلفی از «پیانوی سُلو»، «ارکستر سمفونیک و ساز سُلو»، «ارکستر، کُرال و خواننده» «پیانو و کُرال» به اجرا در آمده است. فیلم مستند «بعد از فراموشی» ساختهء آرش سعیدیان و قطعهء تصویری «ایران جوان» نیز در لوح دوم ضمیمهء این اثر شده است.

مجموعه قطعات به اجرا در آمده در این اثر عبارتند از «سرزمین مادری» -شعر ضیاالدین ناظم پور/ برای ارکستر و آواز-  «ایران جوان» (وطنم) -شعر بیژن ترقی / برای ارکستر و آواز-  «باران» -شعر ضیاالدین ناظم پور / برای ارکستر و آواز-  «سرزمین مادری» -برای پیانو / پیانیست آرمن مووسیسیان-  «ایران جوان» (وطنم) -برای پیانو / پیانیست مارگاریتا تووماسیان-  «باران -برای پیانو / اجرای سمپل حامی حقیقی- «سرزمین مادری» -برای کر، پیانو و تنبک- «ایران جوان» (وطنم) -برای کر، پیانو و تنبک- «باران» -برای کر، پیانو و تنبک- «سرزمین مادری» -برای ارکستر و سنتور- «ایران جوان» ( وطنم) -برای ارکستر و تار- «باران» – برای ارکستر و سه تار- که ضمن این مجموعه سلطانی تکنوازی تار، سه تار و سنتور را نیز بر عهده داشته است.

در بخش نوازندگی این اثر ویولن: مازیار ظهیرالدینی، پدرام فر یوسفی(قطعه ۱ و ۲)، بردیا کیارس(قطعه ۲)، مصطفی حیات غیبی، واهه پارسادانیان(قطعه ۱)/ ویولا: سهراب برهمندی/ ویولنسل: کریم قربانی، آرام تالالیان(قطعه ۱)/ کنترباس: علیرضا خورشید فر(قطعه ۲)/ فلوت: ناصر رحیمی/ ابوا: فرشید حفظی فر/ کلارینت: محمد حسین پورمعین/ ترومپت: امید حاجیلی(قطعه ۲)/ ترومبون: رامین براتی(قطعه ۲)/ تار: کیوان ساکت(قطعه ۲)، پیمان سلطانی، ارژنگ سیفی زاده(قطعه ۲)، میثم کشاورز ملکی/ سه تار: پیمان سلطانی/ سنتور: پیمان سلطانی، علیرضا جواهری(قطعه ۲)، محسن پور بخت/ نی: علی نجفی ملکی/ عود: محمد فیروزی(قطعه ۲)، بابک غسالی/ تنبک و ضرب زورخانه: بهمن رجبی(قطعه ۱،۲،۱۱،۱۰)، (سپاس از آقای بهمن رجبی برای حضور افتخاری شان در این مجموعه)/ تنبک: ارژنگ کامکار(همنواز در قطعات ۷،۸و۹)/ پیانو: مارگاریتا تووماسیان، آرمن مووسیسیان.. و در بخش کُرال: گروه کُر(قطعه۱): محبوبه فخانتی، آتیه سعادتمند بحری، طراوت شایان، لیلا جوادی، مقتدا افشار،فرهنگ عزتی،حامد کاظمی، سجاد پورقناد، امیر مقدسی/ گروه کُر(قطعه ۲): سودابه شمس، فهیمه اسماعیلی، شهرام رکوئی، محمدرضا صفی / گروه کُر(قطعه ۳):نیکو یوسفی، سارا پاسبان، روشا سلطانی، سجاد پورقناد، یونس محمودی/ گروه کُر در بخش قطعات کُرال: سودابه شمس، فریبا اسدی، نیکو یوسفی، شهرزاد یوسفی، شادی نادعلی، مهدی جاور، هامون هاشمی، سجاد پور قناد، مقتدا افشار و حامد کاظمی همکاری داشته اند.

پیمان سلطانی در بارهء تازه ترین اثر خود در یادداشتی چنین توضیح می دهد: «ساخت و تنظیم سرودها و تصنیف‌های ملی- میهنی را از سال ۱۳۷۵ آغاز کردم. در سال ۱۳۸۱ با همکاری ادارۀ کل میراث فرهنگی استان خوزستان در محوطۀ تاریخی چغازنبیل نمونههایی از این آثار به صورت رسمی اجرا شد. استقبال از این اجرا باعث شد تا پیشنهاد اجرای مجدد آن و این بار در بنای تخت جمشید، به ادارۀ کل سازمان میراث فرهنگی داده شود. پس از آن، قرار شد ارکستر «تخت جمشید» (که بعدها با نام «ارکستر ملل» به کار خود ادامه داد) در محوطۀ تاریخی تخت جمشید قطعۀ «ایران جوان» را به همراه آثاری دیگر اجرا کند. این امکان به دلیل تغییر در مدیریت سازمان فراهم نشد. در سال ۱۳۸۲ معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قطعۀ «ایران جوان/ وطنم» را تأیید کرد و این قطعه در کمیتۀ بین‌المللی موزه‌ها و میراث معنوی (ایکوم) ثبت شد. هم‌چنین، پارتیتور (نتنویسی تمام بخشهای سازی و آوازی) این اثر در سال ۲۰۰۳ در کانادا به چاپ رسیده است. نسخه‌ای از آن از سال ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۲ در مراکز داخلی و بین‌المللی به نام من ثبت و سند کپی‌رایت آن نیز صادر شده است. در سال ۱۳۸۳ پس از توافق با آقای شهرام ناظری قرار شد این اثر به همراه آثار دیگری در همین ژانر یا گونه اجرا و ضبط شود که متأسفانه به دلیل مسافرت ایشان به آمریکا چند سالی به تعویق افتاد.

خستین اجرای رسمی این اثر (ایران جوان) در سال ۱۳۸۴ در تالار وحدت تهران با همراهی «ارکستر ملل» به رهبری اینجانب و آواز آقای سالار عقیلی بوده است. پیش از انتشار رسمی اثر ضبط‌هایی نامناسب و غیرمجاز توسط مخاطبان به رسانه‌ها راه پیدا کرد. رسانه‌های داخلی و خارجی نیز بدون اطلاع و اجازۀ من آن را پخش کردند. به دلیل اقبال عمومی از این اثر، قطعۀ «ایران جوان» توسط افراد مختلفی در داخل و خارج از کشور مورد سوءاستفاده و سرقت هنری قرار گرفت که مرا وادار به شکایت در دادگاه‌های صالحه کرد. متعاقب آن این افراد تحت پیگرد قانونی قرار گرفتند. برخی از آنها حتی در فضای مجازی اینترنت اثر را به نام خود معرفی و با اطلاعات دروغین شایعهپراکنی کردند که این موارد نیز تحت عنوان کلاهبرداری در دادگاه پیگیری شد.

باکلام شدن این اثر و سرودن شعر آن نیز به پیشنهاد و سفارش اینجانب بوده است و آقای «بیژن ترقی» (شاعر قطعۀ ایران جوان) طی نامه‌ای کلیۀ حقوق مادی و معنوی این شعر را به بنده واگذار کرده است. از زنده یاد بیژن ترقی خواهش کردم ترانه ای بسراید که به هیچ حزب و زمان خاصی تعلق نداشته باشد و همه ی اقوام ایرانی را در بر گیرد.

«ایران جوان» اثری است مستقل که در ساخت آن از ملودی‌ای قدیمی (قطعۀ سلام) ساختۀ آقای «لومر» استفاده کردهام. قطعۀ سلام در بعضی از منابع بهاشتباه «نخستین سرود ملّی ایران» معرفی شده است. این قطعه در زمان قاجار بهعنوان یک مارش چندین بار در مراسم رسمی دربار با ارکستر سازهای بادی و پیانو سولو به اجرا در آمده است. این ملودی پس از صد و اندی سال به شکل کنونی پرداخت و مجدداً خلق شده است. متذکر میشوم که تنها اجراهای مورد تأیید از سرود «ایران جوان» ضبط و اجراهای اینجانب با آواز آقای شهرام ناظری و آقای سالار عقیلی است و سایر اجراها مردود بوده و مجریان آن به عنوان سارقین آثار هنری تحت پیگرد قانونی قرار گرفتهاند.

پس از تغییرات اولیه در انگارههای ریتمیک، آکسانگذاریِ ملودیِ اولیه، اصلاح هارمونی، افزودن ملودیهایی به آن، افزودن اورتور، اپیزود میانی، کُدا و کادانس، گذاشتن کلام بر روی اثر، پرداخت در ارکستراسیون و تنظیم قطعه برای ارکستر سمفونیک و سازهای ملی، این موسیقی از یک مارش نظامی به یک سرود حماسی با مضمونی اجتماعی تبدیل شد و نام «ایران جوان» (در میان مردم، «وطنم») به خود گرفت. ایران جوان امروز دیگر به تمامی مردم ایران تعلق دارد.

لازم به یادآوری است که سرود ایران جوان با اجرای ارکستر ملل به رهبری اینجانب بدون اجازه و اطلاع من از رسانهها پخش شده است.

پیمان سلطانی ۱۳۹۴»

شایان ذکر است که آیین رونمایی «ایران جوان» در ساعت ۱۸ از تاریخ جمعه، سوم مهر ماه سال جاری در «شهر کتاب فرشته» برگزار می گردد.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *