موسیقی پارس – مهدی خان محمدی: صبح امروز نشست خبری و آیین رونمایی از آلبوم «در شب گیسوان تو» با صدای «سعید جعفرزاده» معروف به پرواز همای در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

در این نشست پرواز همای ضمن تشریح تازه‌ترین فعالیت‌های موسیقایی خود به حاشیه‌های چند ماهه حضور در ایران و ماجرای لغو کنسرتش توضیحاتی را ارائه داد.

پرواز همای – خواننده

کنسرت تالار وزارت کشور من متاسفانه به جهت سوء‌تفاهم‌هایی که به وجود آمد به دستور مقامات قضایی لغو شد. ما هم به این دستور احترام گذاشتیم. البته در همین اثنا تصمیم گرفتیم که آلبوم «در شب گیسوان تو» را منتشر کنیم تا اگر خدا بخواهد هم فضا آرام تر شود و هم آن نگاه منفی که بعد از ۸ سال پیرامون من رخ داده بود کمتر شود.

در حال حاضر طبق برنامه‌ریزی‌هایی که انجام گرفته و البته اگر برنامه ها به همان ترتیبی که پیش‌بینی کردیم جلو برود، در هفته دوم مهر ماه تازه‌ترین کنسرت خود را بعد از اخذ مجوزهای لازم برگزار می‌کنم و امیدوارم این برنامه بتواند شروع خوبی برای فعالیت‌هایم باشد.

تمامی مراحل مربوط به تولید و ضبط «در شب گیسوان تو» در ایران انجام شده است. البته ما چند قطعه دیگر نیز از قدیم داشتیم که بعد از ماجرای لغو کنسرت‌ آن ها را بازخوانی کردیم و در آلبوم جدید قرار دادیم.

پنج قطعه از ترانه های آلبوم را خودم سرودم و یک قطعه از اشعار «مهدی اخوان ثالث»، یک قطعه از «فاضل نظری» و یک قطعه هم از اشعار «هوشنگ ابتهاج» انتخاب کردم، ضمن این که آهنگسازی و تنظیم تمامی آثار را خودم انجام داده ام. مضمون این آلبوم کاملا عاشقانه و عارفانه است که اگر بتوانیم کنسرت آن را در تهران برگزار کنیم، قطعاً در شهرستان‌ها نیز میزبان علاقه مندان به موسیقی خواهیم بود.

اگر کارهای من را شنیده باشید، شاید بتوان گفت ۲۰ درصد از آن ها دارای فضای حساس بوده است. ضمن این که من بر این باورم در جامعه ای که بوی سیاست می‌دهد، ممکن است از هر شعری برداشت سیاسی شود که کارهای من نیز از این قاعده مستثنی نبودند.

من باید به این نکته اشاره کنم که تا به امروز کارهای عاشقانه زیادی خوانده‌ام و نمی‌دانم چرا بسیاری از مخاطبان روی کارهایی تاکید می‌کنند که کمتر از آثار عاشقانه‌ام است.

ذکر این نکته هم در این جا ضروری است که نگاه من به «می و مستی» در آثارم پیرو سبک ادبی بزرگان است و به هیچ عنوان نشانه دیگری ندارد.

من پیرو سبک خیام، فردوسی، سعدی و حافظ هستم. من در این مملکت زندگی می‌کنم و می‌دانم که چه چیزهایی را نباید بخوانم. بسیار تعجب می‌کنم که چرا این روزها درباره من چنین حرف‌هایی را می‌زنند و به من می‌گویند حالا که می‌خواهی در ایران بمانی فضای کارت را عوض کردی. در حالی که اصلاً این‌طور نبوده و نیست. من در فضایی کار می‌کنم که با تمام وجود به آن ایمان دارم.

اگر کارهای من در اجراهای خارجی خیلی زود به دست مخاطبان ایرانی رسیده، دست من نیست، این کار غیرمجاز برخی از کمپانی‌هایی است که سی‌دی‌ها را پخش کردند و در اختیار علاقه‌مندان گذاشتند. البته خودم هم به این امر واقف هستم که در این فضا شیطنت‌هایی انجام داده ام، اما باید اعتراف کنم یک خواننده وقتی که به اروپا و آمریکا می‌رود، نمی‌تواند موسیقی را که در ایران اجرا می‌کند، آن سوی مرزها نیز به همان شکل اجرا کند. متاسفانه فضا در آن جا به گونه‌ای است که باید پیاز داغ ماجرا را زیاد می‌کردیم.

من در نوع خوانشم همواره تلاش کردم تا از آوازه‌های ساده استفاده کنم و باوری هم روی استفاده‌ای از تحریرها ندارم که همین موضوع در اجراهای خارج از کشور باعث شد تا حد زیادی توجه مخاطبان به خوانش من جلب شود.

من اعتقاد دارم یک اثر موسیقایی باید بر مردم اثر بگذارد و لازمه‌اش هم این است که طوری طراحی شود که در آن ایده و طراحی جدیدی وجود داشته باشد. از سوی دیگر در مورد افرادی که من را به ماجراهای سیاسی ربط می‌دهند باید بگویم که خیلی از خواننده‌هایی که من می‌شناسم، در همین ایران خودمان کارهای تندتری را اجرا کردند که هیچ حساسیتی هم روی آن ها نیست و نمی‌دانم چرا تا این حد طی این مدت در حاشیه قرار گرفته‌ام.

معاونت هنری وزارت ارشاد و زیرمجموعه این نهاد تمام تلاش خود را انجام داد که من به صحنه برگردم اما جامعه موسیقی از کارشناسان هنری وزارت ارشاد تا برخی از بزرگان نخواستند که من روی استیج بیایم و اصلاً نمی‌دانم چرا جامعه موسیقایی علاقه‌ای ندارد که پرواز همای در ایران کنسرتی برگزار کند.

به نظر من برخی از آدم‌هایی که پیرامون لغو کنسرت من اظهارنظر کردند، افرادی بودند که بیشتر به فکر خودنمایی خودشان بودند و همین صحبت‌ها و ایجاد حاشیه‌ها بود که حساسیت کار را بالا برد و به من آسیب وارد کرد. من به دستور مقامات قضایی با تمام وجود احترام گذاشتم ولی کارشناسی‌های بی خود و برخی از زبان‌درازی‌ها قضیه را تحریک کرد و موجب شد تا روی من حساسیت‌های بیشتری اعمال شود.

من قبول دارم که در برخی از کارهایم شیطنت‌هایی داشتم اما فضا به گونه‌ای بود که من بیشتر در معرض دید بودم و چون این فضا به وجود آمده بود، با استنباط‌های غلطی مواجه شدم که کار را برای من سخت کرد. بنابراین لازم است از این پس بیشتر احتیاط کنم. ضمن اینکه باز هم به این نکته تاکید دارم که از وقتی باند مافیایی در فضای موسیقی کشورمان به وجود آمده، موضع‌گیری‌ها نیز درباره کارهایمان بیشتر شده است و این باند مافیایی دائم بر این نکته تاکید می‌کند که چرا من باید روی صحنه بروم و کار به جایی رسیده که باید بگویم تا وقتی همدیگر را داریم، دیگر دشمن نمی‌خواهیم.

من صراحتاً اعلام می‌کنم که با سیاست‌ها و تغییر رویکرد سیاسی دولت‌ها، تغییر موضع نمی‌دهم. جا دارد این جا اعلام کنم غیر از یک یا چند کاری که در گذشته خواندم و براین باورم که نباید آن ها را می‌خواندم در سایر زمینه‌ها آثاری را خوانده‌ام که دارای اصالت است؛ پس از همه شما اهالی رسانه و منتقدان می‌خواهم که تغییر موضع را به یک هنرمند نسبت ندهید. پرواز همای با یک قلب روستایی و با یک صدای روستایی با رنج خود به این جا رسیده است. من با سیاست کار نمی‌کنم که حواسم جمع باشد چه می‌خوانم و چه نمی‌خوانم. در نتیجه اگر قرار بود با سیاست وارد کار شوم، کارم به اینجا نمی‌رسید و این همه هم اصرار نمی‌کردم که بخواهم روی صحنه برنامه اجرا کنم.

من یک خواننده گیلانی هستم و بر این باورم تنها کسی هستم که کارش شنیده می‌شود و می‌تواند موسیقی محلی گیلان را به گوش مخاطبان دیگر برساند. اگر برخی از پیشکسوتان موسیقی گیلان به من انتقادی دارند، به نظر من گیلانی نبودن خود را اثبات کردند چرا که گیلانی‌ها همواره مردمان همدلی هستند و این همدلی باعث شده که من همواره در آثارم بیشتر از ۳۰ درصد کارها را با فضای گیلانی بخوانم. اتفاقاً من بر این باورم کسانی که در ایران کار من را نمی‌شنوند، همین موزیسین‌ها هستند و بسیاری از آنها دوست ندارند من در ایران باشم.

استفاده از شعر «فاضل نظری» هیچ دلیل دیگری جز زیبایی آن قطعه ادبی نداشته و ندارد. اتفاقاً من شعرهایی را اجرا می‌کنم که هیچ‌کس نمی‌خواند و این به نوعی بلای جان من شده است. «فاضل نظری» هم از جمله شاعرانی است که به شدت روی خوانش اشعارش حساس است و معمولاً کمتر کسی پیدا می‌شود که کارهای او را اجرا کند اما من وقتی با او تماس گرفتم و از او خواستم تا شعرش را در اختیارم بگذارد، کاملاً می‌دانستم که چه حساسیت‌هایی روی این قطعه دارد. با این حال کار را انجام دادم و بسیار هم از این تجربه راضی هستم و صراحتاً اعلام می‌کنم که سمت دولتی این شاعر هیچ نقشی در انتخاب این شعر برای آلبوم نداشته است.

در مورد گذشته کاری من سئوالات بسیار زیادی مطرح شده اما آنچه در این میان مهم است بر این مبنا قرار دارد که شما در مورد آینده کاری من سئوال کنید. ما باید بدانیم که موسیقی سنتی در سراشیبی قرار گرفته و خیلی از موزیسین‌ها قربانی بازی‌های سیاسی شده اند که حتی مجبور می شوند در بسیاری از موارد واکنش‌هایی را از خود نشان بدهند. ما امروز بسیاری از هنرمندان را داریم که با استادی کامل نمی‌توانند روی صحنه باشند پس از همه شما می‌خواهم فارغ از همه حاشیه‌هایی که پیرامون ما قرار گرفته، کاری کنید تا من روی صحنه باشم.

من می‌دانم در مقطعی اشتباه کرده‌ام اما در حال حاضر تمام تلاش خودم را می‌کنم تا با اجرای آثاری در راستای موسیقی سنتی ایران به سهم خود تلاش‌هایی داشته باشم.

موسیقی سنتی اسطوره‌هایی چون «علیرضا افتخاری» را دارد که بیش از ۲۰ سال برای این مملکت آواز خواند اما چرا حس صدای زیبای این استاد موسیقی خاموش شده است؟ چرا صدای استادان دیگر این چنین باید خاموش شود؟ موسیقی سنتی در سراشیبی قرار گرفته اما حالا یک نفر آمده و در عرض سه ساعت فضایی را فراهم کرده که ۱۶ هزار بلیت به فروش می‌رسد. من آمده‌ام که موسیقی سنتی را با مردم آشتی دهم و امیدوارم در تحقق این کار بتوانم به نتایج مثبتی برسم.

تا روزی که زنده‌ام برای شهدا خصوصا شهدای گمنام احترام قائلم و یقیناً آهنگ «شهدای گمنام» را در تمامی کنسرت‌هایم باافتخار اجرا می‌کنم، چرا که دوست ندارم عده‌ای فکر کنند پرواز همای یک فرصت‌طلب سیاسی است؛ در حالی که باید به این نکته اشاره کنم من در هیچ شرایطی برای اخذ مجوز و فراهم کردن نظر مساعد مسئولان این قطعه را تولید نکردم و کاملاً با انگیزه‌های شخصی دست به ساخت آن زدم.

قرار بود دیداری با علی رهبری درباره چگونگی حضورم در ارکستر سمفونیک تهران داشته باشم که بنا به دلایلی به توافق نرسیدیم. اما حالا که ایشان صحبتی در مورد من داشته‌اند، من فقط به این صحبت‌ها احترام می‌گذارم و سعی می‌کنم پیرامون آن سخنی نگویم.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *